AYD: AVM Ciro endeksi Mart'ta yıllık yüzde 16,8 arttı
- 17.05.2018 11:22
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre
Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Mart ayı
sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre
ciro endeksi 2018 Mart döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile
karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde
yüzde 16,8 artış kaydederek 230 puana ulaştı. AVM Endeksi verileri
birinci çeyrek bazında ise geçtiğimiz yılının birinci çeyreği ile
karşılaştırıldığında yüzde 18,1 artış gösterdi.
AVM’lerde kiralanabilir alan (m²) başına düşen cirolar Mart
2018’de İstanbul’da 1022 TL, Anadolu’da 779 TL olarak gerçekleşirken
Türkiye geneli metrekare verimliliği 876 TL olarak gözlemlendi. Çeyrek
bazlı m² başına düşen cirolarda 1’inci çeyrekte bir önceki yılın aynı
dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan
incelendiğinde yüzde 17,9’luk bir artış yaşandığı görülüyor. 2018 yılı
1’inci çeyrekte metrekare verimliliği 869 TL şeklinde gerçekleşti.
Teknoloji Liderliği ilk çeyrekte de kaptırmadı…
Mart ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en
yüksek artış teknoloji kategorisinde yaşandı. Teknoloji kategorisi
metrekare verimliliği, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre
enflasyondan arındırılmadan yüzde 36,6’lık artış kaydetti.
Geçtiğimiz yılın Mart ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki
hipermarket kategorisi metrekare verimliliği yüzde 24,5, giyim
kategorisi metrekare verimliliği yüzde 15,7, yiyecek içecek kategorisi
metrekare verimliliği yüzde 14,1, diğer alanlar kategorisi metrekare
verimliliği yüzde 13,5 ve ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği
yüzde 13,3 artış gösterdi.
Mart 2018 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile
karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 2,9’luk bir
azalış yaşandığı gözlemlendi. Ziyaret sayısı endeksi birinci çeyrek
bazında ise geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde
1,0’lık azalış yaşamıştır.
AVM Endeksi Mart 2018 ve 1. Çeyrek sonuçlarını değerlendiren AYD
Başkanı Hulusi Belgü “Hem Mart ayındaki %16,8 lik artış hem de 1.
çeyrekteki %18,1’lik artışın enflasyonun üzerinde seyretmesi, sektör
ciroları açısından yoğun alışveriş döneminin yaşandığını ve
perakendecilerimiz açısından olumlu bir ilk çeyrek yaşadığımızı ortaya
koyuyor. Diğer yandan ziyaret sayısındaki dalgalanmalara rağmen
metrekare verimliliğinde gözlemlenen artış, bu durumu destekler
nitelikte. Kategori bazında endekse göz attığımızda ise teknoloji
kategorisinin uzun zamandır sürdürdüğü liderliğini koruduğunu
görüyoruz. Bu durum birkaç senedir AVM’lerdeki teknoloji marketlerinde
karşılaştığımız ve mutlaka ziyaretçilerin de ilgisini çeken metrekare
değişimleri ile yakından ilgili… Teknoloji markalarımızın artık daha
küçük metrekareli alanları tercih ettiğini ya da mevcut
metrekarelerini çok daha verimli bir şekilde kullandığını
gözlemliyoruz” ifadelerini kullandı.
Foreks Haber Merkezi ( haber@foreks.com )
http://www.foreks.com
http://twitter.com/ForeksTurkey